Hoe Kom Je In Ketose?

Als je de afgelopen maanden goed om je heen hebt gekeken en gelezen, is het je vast niet ontgaan dat Nederland in de ban is van het keto dieet. Dit uiterst effectieve, maar zeer intensieve dieet is het strengere broertje van het koolhydraatarme dieet. Het betreft puur en alleen de strengste fase van het koolhydraatarme dieet (waarin je maximaal 50 gram koolhydraten per dag mag eten), maar dan gedurende het hele dieet. En dat kan wel enkele weken tot maanden duren.

Het doel bij het keto dieet is om ketose te komen. Wat is ketose, waarom is ketose belangrijk en hoe kom je in ketose? Die vragen worden in dit artikel beantwoord.

Wat is ketose?

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Die energie wordt uit voeding gehaald. Maar mensen eten veel koolhydraten. Je lichaam heeft vaak minder energie nodig dan de koolhydraten leveren. En koolhydraten hebben dan de vervelende eigenschap om het restant op te slaan als vetten.

Deze vetten maken je doorgaans dikker en zorgen ervoor dat je minder weerstand krijgt, minder fit gaat voelen en minder flexibel wordt.

In het ketodieet wordt het aantal koolhydraten drastisch verminderd. Per dag mag je nog maximaal 50 gram bruto koolhydraten binnenkrijgen (netto blijft er nog minder over, hooguit 30 gram). Hiermee wordt je lichaam gedwongen om de energie op een andere manier uit je voeding te halen.

Ketose is de staat waarin het lichaam verkeert als het geen energie meer uit koolhydraten kan halen. In ketose worden er ketonen aangemaakt om energie te verkrijgen. Die ketonen komen tot stand door opgeslagen vet te verbranden.

Zodra je in ketose bent verbrand je dus razendsnel opgeslagen vet en dwing je je lichaam om op een andere manier aan energie te komen.

Waarom is ketose belangrijk?

De staat van ketose is belangrijk omdat in deze fase geen vet meer opgeslagen wordt uit koolhydraten, maar opgeslagen vet wel verbruikt wordt als energie.

In ketose gebeurt het volgende:

  • Je lichaam krijgt energie uit ketonen, door vet te verbranden;
  • Er komen zo weinig koolhydraten binnen dat deze direct verbruikt worden (en niet de kans krijgen omgezet te worden tot vet);
  • Je spieren krijgen een impuls door eiwitten en gezonde vetten.
Ketose om af te vallen.

Hoe kom je in ketose?

De belangrijkste manier om in ketose te komen is door je koolhydraatinname te verminderen. In plaats van je huidige koolhydraatconsumptie, mag je nog maar 50 gram per dag eten. Daar zijn speciale recepten voor. Deze bevatten veel gezonde vetten en weinig koolhydraten.

Je kunt de staat van ketose controleren met zogenaamde ketostrips. Vaak gaat je adem ook naar aceton ruiken als je in ketose bent. Op die manier kun je het ook controleren.

Het lijkt makkelijk om in ketose te komen, maar de ervaring leert dat je al snel teveel koolhydraten eet. Eenmaal in ketose kun je er dus ook zo weer uitkomen, als je koolhydraten gaat eten.

Het beste bereid je ketogene recepten die voor het keto dieet geschreven zijn. Dit vereist de nodige aanpassingen in je huidige eet- en drinkpatroon. Maar het zal zeker effectief zijn.