Als je de afgelopen maanden goed om je heen hebt gekeken en gelezen, is het je vast niet ontgaan dat Nederland in de ban is van het keto dieet. Dit uiterst effectieve, maar zeer intensieve dieet is het strengere broertje van het koolhydraatarme dieet. Het betreft puur en alleen de strengste fase van het koolhydraatarme dieet (waarin je maximaal 50 gram koolhydraten per dag mag eten), maar dan gedurende het hele dieet. En dat kan wel enkele weken tot maanden duren.

Het doel bij het keto dieet is om ketose te komen. Wat is ketose, waarom is ketose belangrijk en hoe kom je in ketose? Die vragen worden in dit artikel beantwoord.

Wat is ketose?

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Die energie wordt uit voeding gehaald. Maar mensen eten veel koolhydraten. Je lichaam heeft vaak minder energie nodig dan de koolhydraten leveren. En koolhydraten hebben dan de vervelende eigenschap om het restant op te slaan als vetten.

Deze vetten maken je doorgaans dikker en zorgen ervoor dat je minder weerstand krijgt, minder fit gaat voelen en minder flexibel wordt.

In het ketodieet wordt het aantal koolhydraten drastisch verminderd. Per dag mag je nog maximaal 50 gram bruto koolhydraten binnenkrijgen (netto blijft er nog minder over, hooguit 30 gram). Hiermee wordt je lichaam gedwongen om de energie op een andere manier uit je voeding te halen.

Ketose is de staat waarin het lichaam verkeert als het geen energie meer uit koolhydraten kan halen. In ketose worden er ketonen aangemaakt om energie te verkrijgen. Die ketonen komen tot stand door opgeslagen vet te verbranden.

Zodra je in ketose bent verbrand je dus razendsnel opgeslagen vet en dwing je je lichaam om op een andere manier aan energie te komen.

Waarom is ketose belangrijk?

De staat van ketose is belangrijk omdat in deze fase geen vet meer opgeslagen wordt uit koolhydraten, maar opgeslagen vet wel verbruikt wordt als energie.

In ketose gebeurt het volgende:

  • Je lichaam krijgt energie uit ketonen, door vet te verbranden;
  • Er komen zo weinig koolhydraten binnen dat deze direct verbruikt worden (en niet de kans krijgen omgezet te worden tot vet);
  • Je spieren krijgen een impuls door eiwitten en gezonde vetten.
Ketose om af te vallen.

Hoe kom je in ketose?

De belangrijkste manier om in ketose te komen is door je koolhydraatinname te verminderen. In plaats van je huidige koolhydraatconsumptie, mag je nog maar 50 gram per dag eten. Daar zijn speciale recepten voor. Deze bevatten veel gezonde vetten en weinig koolhydraten.

Je kunt de staat van ketose controleren met zogenaamde ketostrips. Vaak gaat je adem ook naar aceton ruiken als je in ketose bent. Op die manier kun je het ook controleren.

Het lijkt makkelijk om in ketose te komen, maar de ervaring leert dat je al snel teveel koolhydraten eet. Eenmaal in ketose kun je er dus ook zo weer uitkomen, als je koolhydraten gaat eten.

Het beste bereid je ketogene recepten die voor het keto dieet geschreven zijn. Dit vereist de nodige aanpassingen in je huidige eet- en drinkpatroon. Maar het zal zeker effectief zijn.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt of wil gaan volgen, zul je waarschijnlijk bekend zijn met het feit dat veel kritiek geuit wordt op het “elimineren van een hele voedselgroep”. Dit wordt vooral gezegd door aanhangers van de huidige voedselpiramide zonder dat er verder wordt gekeken naar de manier waarop een koolhydraatarm dieet omgaat met de koolhydraten die wel worden aangeraden.

Koolhydraatarm ongezond?

Als men een hele voedselgroep elimineert zou het onmogelijk zijn om alle benodigde voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen, wat de onderliggende gedachte is voor veel voedingsdeskundigen om maar meteen te roepen dat een koolhydraatarm dieet ongezond is. Maar feit is dat het niet onmogelijk is om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen op een koolhydraatarm dieet, zolang je maar goed weet wat je precies nodig hebt en in de gaten houdt wat je precies eet.

Dukan

Misschien dat het verhaaltje wel opgaat als je een wat strengere periode van een koolhydraatarm dieet volgt, zoals bijvoorbeeld de inductie fase van het Atkins dieet, of de attack fase van het Dukan dieet, maar deze fases zijn over het algemeen zo kort dat men niet meteen een groot tekort kan verwachten dat je gezondheid in gevaar zou kunnen brengen.

Het is dus vooral belangrijk om goed bij te houden wat je precies eet en dat te toetsen, zodat je weet hoeveel calorieën je binnen krijgt, en hoeveel vitamines en mineralen.

NB: De laatste tijd heeft het ketogeen dieet enorm aan populariteit gewonnen. Het ketogeen dieet is echter niet een geheel nieuw dieet, maar de strikte fase van het koolhydraatarme dieet. Waar je deze strikte fase binnen diëten als Dukan en Atkins slecht korte tijd (hooguit enkele dagen tot een week) volgt, houd je deze binnen het ketogeen dieet continu in stand. Je lichaam verkeert dan continue in ketose, waardoor afvallen sneller gaat en een permanent proces is.

Vitaminen en mineralen

Verder moet je ook zorgen dat je zo verstandig mogelijk gebruik maakt van het aantal koolhydraten dat je wel mag eten tijdens een koolhydraatarm dieet. Zorg dat je vooral veel verschillende groentes eet, omdat die bomvol zitten met vitamines en mineralen, en je kan eventueel met je huisarts overleggen of je een speciaal multi vitamine supplement kan nemen, zodat je echt zeker weet dat je overal genoeg van krijgt.

Een andere manier om te zorgen dat je tijdens een koolhydraatarm dieet genoeg voedingsstoffen krijgt, is te kiezen voor kleur. Dit geldt weer speciaal voor de groentes, hoe meer verschillende kleuren groentes je eet, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnen zult krijgen.

Brood, pasta etc

Terwijl je tijdens een koolhydraatarm dieet vooral brood, pasta en rijst links zal laten liggen, is er over het algemeen wel ruimte voor zaden en noten, vooral in een later stadium van het dieet. Zaden en noten zitten vol met allerlei goede olieën en voedingsstoffen, en daarom ook een gezond alternatief als tussendoortje, vooral als je bijvoorbeeld walnoten eet of amandelen.

Verder is het goed om te weten dat vlees, vis en eieren niet alleen bomvol zitten met eiwitten, maar ook nog vele andere goede voedingsstoffen, zoals de verschillende vitamines B, ijzer, potassium, selenium en zink. Vooral eigeel zit boordevol voedingsstoffen, maar vergeet ook niet zalm of andere vette vis op je menu te zetten!

Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat je vooral gevarieerd eet en verse producten van goede kwaliteit zonder allerlei conserveringsmiddelen. Zorg ook dat je gewoon de producten zelf klaar maakt en niet allerlei kant en klaar verpakkingen gebruikt, want daar zitten over het algemeen minder voedingsstoffen, meer conserveringsmiddelen en meer calorieën in. Op die manier kan je zelfs met een koolhydraatarm dieet er voor zorgen dat je niets te kort komt, maar juist lekker afvallen zonder honger en je beter en gezonder voelen!

Mensen beginnen vaak met het volgen van een koolhydraatarm dieet omdat ze graag af willen van hun overtollige kilootjes. Als je een beetje inleest over het hoe en waarom van een koolhydraatarm dieet en begrijpt hoe het werkt, is het vaak makkelijk om veel overgewicht te verliezen in een relatief korte periode, maar zelfs het koolhydraatarme dieet is niet de oplossing van alle gewichtsproblemen.

Koolhydraten

Er zijn een behoorlijk aantal verschillende diëten die als koolhydraatarm bestempeld kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het Atkins dieet, dr Frank dieet en het Dukan dieet. Ook het mentaal dieet behoort tot de groep koolhydraatarme diëten en is een van de oplossingen voor mensen die graag snel en veel af willen vallen.

Echter, wat is nou precies de beste aanpak, welk dieet kun je het beste volgen en hoeveel koolhydraten zijn nou eigenlijk echt nodig en goed voor je? Als je bijvoorbeeld kijkt naar het Dukan dieet, dat waarschijnlijk een van de meest strikte dieten is als het gaat om de koolhydraten, zul je zien dat je vooral in de eerste fases helemaal geen koolhydraten mag eten.

Ook met het mentaal dieet kun je behoorlijk indrukwekkende resultaten halen door precies te volgen wat er in het boek wordt gezegd, en vele honderden mensen zijn al tientallen kilo´s afgevallen.

Belangrijk is vooral stil te staan bij de periode die na het snelle afvallen komt, het stabiliseren en op gewicht blijven, en vaak is daar waar het probleem ligt, men kan wel afvallen, maar niet op het juiste gewicht blijven. Dit is vaak omdat met te snel weer terugvalt in de oude levensstijl en niet meer het gewicht in de gaten wil houden.

Dit is in feite heel erg jammer, want vooral het Dukan dieet en het mentaal dieet besteden veel aandacht aan die uiterst belangrijke periode waarin je de grondslag kan leggen voor een leven met een gezond gewicht. Het is namelijk uiterst belangrijk om er voor te zorgen nooit meer terug te gaan naar de situatie met overgewicht, en dit kan je doen door goed te bekijken hoe je lichaam omgaat met koolhydraten en precies de raadgevingen op te volgen die zo duidelijk worden beschreven in het mentaal dieet.

Alleen dan kan je precies weten hoeveel jij persoonlijk nodig hebt aan koolhydraten en waar bij jou de grens ligt tussen genoeg koolhydraten en teveel, de grens die ook het verschil betekent tussen een gezond gewicht en overgewicht.

Wil je precies weten hoe je snel af kunt vallen en voor de rest van je leven op een gezond gewicht kunt blijven, dan raden we je aan de raadgevingen op te volgen die worden gegeven in het mentaal dieet, zodat je zeker weet dat je gewichtsproblemen voor eens en voor altijd over zijn.