Haal Het Beste Uit Je Koolhydraten Tijdens Het Koolhydraatarme Dieet

Als je een koolhydraatarm dieet volgt of wil gaan volgen, zul je waarschijnlijk bekend zijn met het feit dat veel kritiek geuit wordt op het “elimineren van een hele voedselgroep”. Dit wordt vooral gezegd door aanhangers van de huidige voedselpiramide zonder dat er verder wordt gekeken naar de manier waarop een koolhydraatarm dieet omgaat met de koolhydraten die wel worden aangeraden.

Koolhydraatarm ongezond?

Als men een hele voedselgroep elimineert zou het onmogelijk zijn om alle benodigde voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen, wat de onderliggende gedachte is voor veel voedingsdeskundigen om maar meteen te roepen dat een koolhydraatarm dieet ongezond is. Maar feit is dat het niet onmogelijk is om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen op een koolhydraatarm dieet, zolang je maar goed weet wat je precies nodig hebt en in de gaten houdt wat je precies eet.

Dukan

Misschien dat het verhaaltje wel opgaat als je een wat strengere periode van een koolhydraatarm dieet volgt, zoals bijvoorbeeld de inductie fase van het Atkins dieet, of de attack fase van het Dukan dieet, maar deze fases zijn over het algemeen zo kort dat men niet meteen een groot tekort kan verwachten dat je gezondheid in gevaar zou kunnen brengen.

Het is dus vooral belangrijk om goed bij te houden wat je precies eet en dat te toetsen, zodat je weet hoeveel calorieën je binnen krijgt, en hoeveel vitamines en mineralen.

Vitaminen en mineralen

Verder moet je ook zorgen dat je zo verstandig mogelijk gebruik maakt van het aantal koolhydraten dat je wel mag eten tijdens een koolhydraatarm dieet. Zorg dat je vooral veel verschillende groentes eet, omdat die bomvol zitten met vitamines en mineralen, en je kan eventueel met je huisarts overleggen of je een speciaal multi vitamine supplement kan nemen, zodat je echt zeker weet dat je overal genoeg van krijgt.

Een andere manier om te zorgen dat je tijdens een koolhydraatarm dieet genoeg voedingsstoffen krijgt, is te kiezen voor kleur. Dit geldt weer speciaal voor de groentes, hoe meer verschillende kleuren groentes je eet, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnen zult krijgen.

Brood, pasta etc

Terwijl je tijdens een koolhydraatarm dieet vooral brood, pasta en rijst links zal laten liggen, is er over het algemeen wel ruimte voor zaden en noten, vooral in een later stadium van het dieet. Zaden en noten zitten vol met allerlei goede olieën en voedingsstoffen, en daarom ook een gezond alternatief als tussendoortje, vooral als je bijvoorbeeld walnoten eet of amandelen.

Verder is het goed om te weten dat vlees, vis en eieren niet alleen bomvol zitten met eiwitten, maar ook nog vele andere goede voedingsstoffen, zoals de verschillende vitamines B, ijzer, potassium, selenium en zink. Vooral eigeel zit boordevol voedingsstoffen, maar vergeet ook niet zalm of andere vette vis op je menu te zetten!

Het belangrijkste is om er voor te zorgen dat je vooral gevarieerd eet en verse producten van goede kwaliteit zonder allerlei conserveringsmiddelen. Zorg ook dat je gewoon de producten zelf klaar maakt en niet allerlei kant en klaar verpakkingen gebruikt, want daar zitten over het algemeen minder voedingsstoffen, meer conserveringsmiddelen en meer calorieën in. Op die manier kan je zelfs met een koolhydraatarm dieet er voor zorgen dat je niets te kort komt, maar juist lekker afvallen zonder honger en je beter en gezonder voelen!