Over koolhydraten en diëten wordt zoveel gesproken en geschreven, maar hoe zit het nou eigenlijk precies? Wat zijn koolhydraten, moet je ze vermijden als je aan de lijn doet en zijn ze nou gezond of ongezond? Hier volgt een korte uitleg.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten vormen een van de belangrijkste bronnen van energie voor ons lichaam. Via onze voeding nemen we koolhydraten op in de vorm van suikers en zetmeel. In het lichaam worden ze omgezet in glucose ofwel bloedsuiker. Koolhydraten heb je dus nodig om te kunnen leven en het is zelfs zo dat je voeding voor ongeveer de helft uit koolhydraten zou moeten bestaan, maar dan bij voorkeur uit de zetmeel variant, bijvoorbeeld aardappelen, brood, peulvruchten, rijst en pasta. Suikers, en met name pure suiker (saccharose) is niet goed om te veel gebruiken, je kunt dan beter voor de natuurlijke suikers kiezen zoals fructose in fruit.

Koolhydraten en afvallen

Grofweg gezegd zijn er twee soorten koolhydraten; de enkelvoudige snel verteerbare en de complexe langzaam verteerbare. Ondanks dat koolhydraten veel caloriën bevatten (400 cal. per 100g.) wordt de complexe soort niet snel als vet opgeslagen. Maar als je een calorierijke maaltijd eet met veel koolhydraten, zoals macaroni met gehakt, worden de vetten die je in die maaltijd eet wel als vetweefsel opgeslagen! Zonder de koolhydraten zouden deze vetten als brandstof worden gebruikt en dus niet worden opgeslagen, en dat is de reden dat sommige dieten koolhydraten tot taboe verklaren.
Enkelvoudige suikers en zetmeel worden snel verteerd en omdat het lichaam daardoor niet de tijd krijgt ze te verbranden, worden ze snel als vetweefsel opgeslagen. Denk bijvoorbeeld aan snoep en koek, frisdranken en vruchtensappen, maar ook bijvoorbeeld fruit.

Als je dus gezond wilt eten en afvallen moet je de enkelvoudige suikers en zetmeel zoveel mogelijk vermijden. Fruit heb je natuurlijk wel nodig, ook omdat fruit boordevol vezels en vitaminen zit. Maar voor de rest kun je het beste zoveel mogelijk voor complexe koolhydraten kiezen, waarbij de volkoren producten weer een stuk beter zijn dan de witte varianten. Het is wel een goed idee om de verhouding in je menu wat aan te passen. Bij een Hollandse pot van aardappels, vlees en groenten kun je de portie aardappels die je normaal gesproken opschept halveren en dit compenseren door twee keer zoveel groenten te nemen.

Zo zie je dat je op een vrij eenvoudige manier best wat kilootjes kwijt kunt raken. Mocht dit je niet genoeg zijn, dan kun je ook een compleet koolhydraten dieet volgen waarbij je precies telt hoeveel je er binnenkrijgt. Veel mensen hebben er goede ervaringen mee, maar of het bij jou past dat moet je natuurlijk zelf beslissen!