Wat zit er in ons eten: 3 gevaarlijke E-nummers die ons dik maken

We stellen tegenwoordig vreemde prioriteiten wanneer het om eten gaat. We willen goedkoop, maar lekker. En de voedingsmiddelenindustrie wil producten zo aantrekkelijk mogelijk maken door middel van smaak, geur en presentatie.

Maar weten we eigenlijk nog wel wat we precies eten als we iets uit de supermarkt kopen? Fabrikanten hebben pure, eerlijke voedingsstoffen vervangen door kunstmatige smaak-, kleur- en geurstoffen.

Deze zogenaamde E-nummers hebben echter soms nare bijwerkingen, die ons eerder doet aankomen dan afvallen. Daarom drie E-nummers die dik maken op een rijtje, zodat jij bewuster de buurtsuper inloopt.

Wat zit er in ons eten

 

Ve-Tsin (E621)

Deze smaakversterker, die verwerkt is in soepen, saladedressings, snacks, fastfood en bevroren voeding, werkt obesitas in de hand door het uitlokken van de aanmaak van ghreline, wat de eetlust opwekt. Dr. Ka He van de University of North Carolina en Chapel Hill School of Public Health en zijn collega’s bestudeerden meer dan 750 Chinese mannen en vrouwen van de leeftijden 40 tot 59, en werden verdeeld in drie groepen waar iedere groep een ander aantal Ve-Tsin innam.

Uit dit onderzoek, geplaatst in het tijdschrift Obesity, bleek dat degenen met de grootste Ve-Tsininname, een drie keer zo grote kans hadden op overgewicht dan degenen die deze smaakversterker niet gebruikten. Genoeg redenen om dit E-nummer uit de weg te gaan, lijkt ons.

Aspartaam (E951)

Hoewel veel mensen goed denken te doen aan suiker te vervangen door kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, berust dit fabeltje op talloze onwaarheden. Hoewel deze chemische toevoeging geen calorieën bevat, zorgt het er wel voor dat de pancreas insuline uitscheidt. Dit vetopslaghormoon vervoert suikers naar de cellen, waarna ze als energie verbruikt kunnen worden.

Omdat insuline niet doelloos rond kan zwerven in de bloedbaan en het door het foppen van aspartaam geen suikers vindt, maakt het gebruik van spierglycogeen. Hierdoor vermindert de spiermassa, wat resulteert in gewichttoename. Daarnaast is wetenschappelijk aangetoond dat het de heropname van serotonine onderdrukt, wat resulteert in eetbuien.

Aspartaam is een voornaam bestanddeel in veel lightproducten en zoete voedingsmiddelen.

Sucralose (E955)

Inname van deze kunstmatige zoetstof, beter bekend onder de naam Splenda leidt volgens onderzoek tot gewichtstoename. In dit onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, werd aan het voedingspatroon van obese personen tien weken lang sucralose toegevoegd (voornamelijk uit dranken).

Hieruit bleek dat het lichaamsgewicht, de vetmassa en de bloeddruk aan het eind van deze tien weken was toegenomen. Deze kunstmatige zoetstof is voornamelijk te vinden in lightdranken.

Kies Voor Natuurlijk

E-nummers brengen schade toe aan de gezondheid en verstoren je weg naar dat lichaam wat je altijd al hebt willen hebben. Om deze chemische toevoegingen te vermijden is het belangrijk zo puur en eerlijk mogelijk te eten, zodat je zeker weet dat je ze niet binnenkrijgt.

Kies je producten uit de supermarkt zorgvuldig uit door de etiketten grondig te bestuderen.

Je hoeft zelfs niet alle zoetstoffen te mijden: kies voor de natuurlijke variant Stevia, dat wordt gewonnen uit een plant die van nature voorkomt in (sub-)tropische klimaten in Centraal- en Zuid-Amerika. Het vermijden van zoveel mogelijk E-nummers is een stap dichterbij een gezond en slank lichaam.

Gezonder eten en gezondere gewoontes leiden naar een gelukkiger leven en een energieker lichaam!