Afvallen heeft wel zin!

Als je nu gaat denken, dat het waarschijnlijk maar beter is om helemaal niets meer aan je gewicht te doen en het maar gewoon te laten varen, dan is het belangrijk te weten, dat er ook een heleboel mensen zijn die er wel in slagen om blijvend van hun overgewicht af te komen.

In de Verenigde Staten is er zelfs een register waar mensen zijn ingeschreven die hun overgewicht zijn kwijtgeraakt en het er wel afhouden. Dit nationale gewichtscontrole register houdt zo´n 10.000 mensen in de gaten die dit edele doel hebben bereikt.

Volgens de oprichter van het register, is het belangrijk om te laten zien dat het wél kan. Het register vervult twee doelen, enerzijds om te laten zien dat er mensen zijn die wel succesvol zijn afgevallen, anderzijds om te bekijken wat ze hebben gedaan om wel hun lange termijn gewichtsverlies vast te houden.

Iedereen die meer dan 15 kilo is afgevallen en langer dan een jaar een stabiel gewicht heeft behouden, mag meedoen met deze studie, al moet wel worden aangegeven dat men gemiddeld 27 kilo is afgevallen en dat gemiddeld langer dan 6 jaar heeft volgehouden.

Rena Wing, professor in psychiatrie en menselijk gedrag aan de universiteit Brown, en opzetter van het register, zegt dat ze het ermee eens is dat men lichamelijk veranderingen ondergaat die het permanente gewichtsverlies moeilijker maken.

Maar ze zegt ook dat volgens haar resultaten, de omgeving van de afvaller van groter belang is, en dat mensen die het moeilijk vinden om hun gewicht stabiel te houden, vaak problemen ondervinden omdat overal om hun heen eten is en reclame voor allerlei producten die ze beter links kunnen laten liggen.

Daar komt nog eens bij, dat veel mensen voedsel niet gebruiken waar het voor bedoeld is (inname van benodigde voedingsstoffen voor energie en overleving) maar eten zijn gaan gebruiken als verzachting van negatieve emoties of beloning.

Naast dat het moeilijk is om een verstoorde stofwisseling en hormoonhuishouding weer op gang te brengen, is het vooral heel erg moeilijk om de emotionele kant van het gewichtsprobleem op te lossen en de omgeving aan te pakken op de juiste manier.

Als men kijkt naar de mensen die in het register zijn opgenomen, zul je geen vaste manier zien die ze hebben gebruikt om het afvallen tot stand te brengen. Sommigen hebben weight watchers gebruikt, anderen een koolhydraatarm dieet (bijvoorbeeld Atkins of het mentale dieet) en weer anderen door medisch ingrijpen.

Maar hun eet en beweeg gewoontes lijken allen duidelijk te maken wat onderzoekers in hun studies vonden, namelijk dat deze personen veel meer moesten doen om af te vallen en het gewicht er af te houden, dan de mensen die van nature makkelijk een gezond gewicht behouden.

De leden van het register bewegen gemiddeld een uur per dag meer, zeven dagen per week. Plus ze gaan iedere dag op de weegschaal staan, om hun gewicht goed in de gaten te houden en meteen actie te kunnen ondernemen op het moment dat ze een te grote schommeling naar boven waarnemen.

Verder eten ze regelmatig een gezond ontbijt, en kijken ze minder dan een half uur per dag tv. Wat eten betreft, zorgen ze dat ze een vrij regelmatig eetpatroon volgen, zonder al te veel te “zondigen”, zelfs niet in de weekenden of tijdens de vakantie. Over het algemeen blijkt dat ze ook tussen de 50 en 300 calorieën per dag minder eten dan de meeste mensen.

De directeur van het Eten en Overgewicht departement van de Yale universiteit merkt op dat men zich goed moet realiseren dat de 10.000 mensen die in het register staan, maar een heel klein percentage is van het aantal mensen dat ieder jaar probeert hun gewicht onder controle te krijgen. Het lukt alleen als men heel erg gemotiveerd is en vreselijk goed op blijft letten, lang nadat de echte dieet fase is afgesloten. En helaas is het zo, dat men nooit niet aan zijn gewicht denkt, maar dat men continue bezig blijft met dagelijkse beweging en het in de gaten houden van hun voedsel.

Wat ook heel erg duidelijk naar voren komt als je de groep mensen bekijkt die het wel is gelukt om veel af te vallen en het eraf te houden, is dat men vaakt vele pogingen had ondernomen om op een gezond dieet te komen.

Het is vaak ook niet echt de afvalfase waar men het moeilijk mee heeft, vooral als het een van de eerste keren dat men lijnt. Het is de periode erna, die beslissend is of men wel of niet op gewicht kan blijven.

Mensen realiseren zich vaak niet hoe moeilijk het is voor een jojo-er, om een lager gewicht vast te houden. Vaak wordt men verdacht van sjoemelen en wordt er gezegd dat ieder pondje door het mondje gaat, maar gelukkig komt er steeds meer aandacht van de andere factoren die meespelen.