Er is de laatste jaren een hype ontstaan op alles waar het label “light” op zit. Men zit massaal aan de cola light en andere lightproducten zijn niet aan te slepen in de supermarkten.

Want: dat is toch goed voor de lijn?

We willen zoet, maar geen suikers want dat zorgt ervoor dat we niet meer in onze kleding passen. Was het maar zo simpel: de kunstmatige zoetstoffen in deze producten zorgen er juist voor dat je verdikt, naast dat het een hele rits andere gezondheidsproblemen met zich meebrengt.

Light producten maken dik

Het Zoete Venijn

Je eerste reactie is misschien: “Huh, hoe kan je nou dik worden van iets dat geen calorieën bevat?” Het antwoord op deze vraag is hormonen. Simpel uitgelegd geeft het lichaam dezelfde reactie op kunstmatige zoetstoffen als op suikers: de tong detecteert zoet op de tong en zorgt ervoor dat er een signaal wordt doorgegeven naar de pancreas, dat insuline (een vetopslaghormoon) afscheidt.

Insuline vervoert normaal suikers naar de cellen, maar omdat deze niet te vinden zijn gaat het suikers uit de spieren en de bloedsomloop gebruiken. Daarnaast gaat het lichaam door deze zoetstoffen in een stand van hongersnood, waardoor er minder energie naar de cellen gaat en meer als vetreserve wordt opgeslagen.

De bekendste kunstmatige zoetstof is aspartaam (E951). Dit pure vergif voor je lichaam zorgt er niet alleen voor dat je uiteindelijk vet gaat opslaan, maar resulteert ook bij langdurig gebruik in verschillende consequenties voor de gezondheid: In 2005 onderzochten Dr. Morando Soffritti van het de European Ramazzini Foundation of Oncology and Environmental Sciences en het Cesare Maltoni Cancer Research Center de link tussen aspartaam en verscheidene ziektes.

Resultaat: een uitkomst die onafhankelijke wetenschappers al zo’n dertig jaar geleden voorspelden: tumoren, lymfomen (vergrote lymfelieren), leukemie, abnormale weefselvorming in verschillende organen, overgangscel-circanomen (vorm van kanker bij het urinesysteem), zenuwletsel, beroertes en vroegtijdig overlijden waren het desastreuze gevolg van dit kunstmatig venijn.

Dit gevaarlijke goedje is het hoofdbestanddeel van zoetjes en light-frisdranken en is onder andere te vinden in kauwgom, ijs, gebak en verschillende soorten snoepgoed.

Aspartaam is niet de enige die de gezondheid en het gewicht schade toebrengt: saccharine (E954), sucralose (E955) en tagatose. Ook zij zorgen allen voor vetopslag doordat zij vetopslaghormonen beïnvloeden. Daarnaast zijn de gevolgen van sucralose, het hoofdbestanddeel van de zoetstof Splenda, onder andere dat de nieren vergroot en verkalkt worden, het miskramen kan stimuleren en het aantal rode bloedcellen in de drastisch vermindert, wat een teken is van bloedarmoede.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat er een verband bestaat tussen saccharine, dat terug te vinden is in verschillende soorten (light-)frisdranken, en blaaskanker. Tagatose, een opkomende kunstmatige zoetstof die gelukkig nog niet in veel producten terug te vinden is, heeft de gevaarlijke neveneffecten dat hyperukemie in de hand werkt (een stofwisselingsaandoening), een te hoge bloeddruk, beroertes en aantasting aan de pancreas.

Allemaal zaken waar je niet op zit te wachten, lijkt ons!

Gezonde Alternatieven Voor Kunstmatige Zoetstoffen

Deze kunstmatige zoetstoffen worden ondanks hun neveneffecten toch nog aan veel voedingsmiddelen toegevoegd, dit terwijl er veel gezondere alternatieven zijn die geen negatieve invloed hebben op de gezondheid en toch zoet zijn. Stevia, een natuurlijke zoetstof die wordt gewonnen uit een plant die van nature voorkomt in tropisch en sub-tropisch Zuid- en Centraal-Amerika, is 300 keer zoeter dan suiker en bevat geen chemische componenten.

In tegenstelling tot kunstmatige zoetstoffen heeft Stevia juist een positieve invloed op het lichaam, omdat inname ervan onder andere niet leidt tot insulineafscheiding, het antibacteriële en antivirale eigenschappen heeft en het de bloeddruk kan verlagen. Naast Stevia heeft ook Xylitol, een suikersoort die weinig calorieën bevat, alleen maar voordelen voor de gezondheid: het heeft een positief effect op tandplaque, de kans op middenoorontstekingen bij kinderen verlaagt met veertig procent en het bevordert de botdichtheid omdat het de opname van calcium in de darmen bevordert.

Een leven met zoet hoeft dus niet direct te betekenen dat het een leven met lastige vetrollen is. Je kan zelf de keuze maken om suikers en kunstmatige zoetstoffen in te ruilen voor gezonde alternatieven als Stevia en Xylitol.

Kies voor je gezondheid én je figuur, dus laat light veilig in de schappen staan, waar het geen schade kan toebrengen aan je lichaam, je gewicht en daarmee jouw welzijn!

We stellen tegenwoordig vreemde prioriteiten wanneer het om eten gaat. We willen goedkoop, maar lekker. En de voedingsmiddelenindustrie wil producten zo aantrekkelijk mogelijk maken door middel van smaak, geur en presentatie.

Maar weten we eigenlijk nog wel wat we precies eten als we iets uit de supermarkt kopen? Fabrikanten hebben pure, eerlijke voedingsstoffen vervangen door kunstmatige smaak-, kleur- en geurstoffen.

Deze zogenaamde E-nummers hebben echter soms nare bijwerkingen, die ons eerder doet aankomen dan afvallen. Daarom drie E-nummers die dik maken op een rijtje, zodat jij bewuster de buurtsuper inloopt.

Wat zit er in ons eten

 

Ve-Tsin (E621)

Deze smaakversterker, die verwerkt is in soepen, saladedressings, snacks, fastfood en bevroren voeding, werkt obesitas in de hand door het uitlokken van de aanmaak van ghreline, wat de eetlust opwekt. Dr. Ka He van de University of North Carolina en Chapel Hill School of Public Health en zijn collega’s bestudeerden meer dan 750 Chinese mannen en vrouwen van de leeftijden 40 tot 59, en werden verdeeld in drie groepen waar iedere groep een ander aantal Ve-Tsin innam.

Uit dit onderzoek, geplaatst in het tijdschrift Obesity, bleek dat degenen met de grootste Ve-Tsininname, een drie keer zo grote kans hadden op overgewicht dan degenen die deze smaakversterker niet gebruikten. Genoeg redenen om dit E-nummer uit de weg te gaan, lijkt ons.

Aspartaam (E951)

Hoewel veel mensen goed denken te doen aan suiker te vervangen door kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, berust dit fabeltje op talloze onwaarheden. Hoewel deze chemische toevoeging geen calorieën bevat, zorgt het er wel voor dat de pancreas insuline uitscheidt. Dit vetopslaghormoon vervoert suikers naar de cellen, waarna ze als energie verbruikt kunnen worden.

Omdat insuline niet doelloos rond kan zwerven in de bloedbaan en het door het foppen van aspartaam geen suikers vindt, maakt het gebruik van spierglycogeen. Hierdoor vermindert de spiermassa, wat resulteert in gewichttoename. Daarnaast is wetenschappelijk aangetoond dat het de heropname van serotonine onderdrukt, wat resulteert in eetbuien.

Aspartaam is een voornaam bestanddeel in veel lightproducten en zoete voedingsmiddelen.

Sucralose (E955)

Inname van deze kunstmatige zoetstof, beter bekend onder de naam Splenda leidt volgens onderzoek tot gewichtstoename. In dit onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, werd aan het voedingspatroon van obese personen tien weken lang sucralose toegevoegd (voornamelijk uit dranken).

Hieruit bleek dat het lichaamsgewicht, de vetmassa en de bloeddruk aan het eind van deze tien weken was toegenomen. Deze kunstmatige zoetstof is voornamelijk te vinden in lightdranken.

Kies Voor Natuurlijk

E-nummers brengen schade toe aan de gezondheid en verstoren je weg naar dat lichaam wat je altijd al hebt willen hebben. Om deze chemische toevoegingen te vermijden is het belangrijk zo puur en eerlijk mogelijk te eten, zodat je zeker weet dat je ze niet binnenkrijgt.

Kies je producten uit de supermarkt zorgvuldig uit door de etiketten grondig te bestuderen.

Je hoeft zelfs niet alle zoetstoffen te mijden: kies voor de natuurlijke variant Stevia, dat wordt gewonnen uit een plant die van nature voorkomt in (sub-)tropische klimaten in Centraal- en Zuid-Amerika. Het vermijden van zoveel mogelijk E-nummers is een stap dichterbij een gezond en slank lichaam.

Gezonder eten en gezondere gewoontes leiden naar een gelukkiger leven en een energieker lichaam!

Maar al te vaak wordt er gezegd tegen mensen met overgewicht, dat ze maar meer moeten bewegen en minder eten, dat ze gewoon lui zijn en dat het hun eigen dikke schuld is dat ze te zwaar wegen.

Het wordt echter steeds duidelijker, dat er bij overgewicht vaak meer factoren meespelen dan simpelweg teveel eten. Een disbalans in de hormoonhuishouding lijkt namelijk steeds vaker van grote invloed te zijn. Hormonen bepalen namelijk, naast een hoop andere zaken, waar men vet opslaat in het lichaam en op welke plaatsen.

Op het moment dat je besluit wat te willen gaan doen aan je overgewicht, doe je er dus goed aan om er voor te zorgen dat je hormoonhuishouding volledig in balans is, zodat je makkelijker overtollig vet kan verliezen.

Als je hormonen in balans zijn, zul je namelijk merken dat je lichaam automatisch slanker zal worden, zonder er keihard voor te moeten vechten.

Hormoonbalans

Hoeveel Je Weegt Hangt Niet Alleen Af Van Hoeveel Je Eet

Helaas denken teveel mensen nog steeds, dat hun gewicht puur en alleen afhangt van de hoeveelheid voeding en calorieën die ze per dag eten. Echter, als je een balans in je hormoonhuishouding wilt verkrijgen om blijvend op een gezond gewicht te komen, zul je niet alleen naar je voeding moeten kijken.

Een aantal eenvoudige thuistrainingen die iedereen uit kan voeren, het managen van stress in je leven en een aantal veranderingen in je voedingspatroon kunnen een wereld van verschil betekenen. De combinatie van die 3 elementen zal je leiden naar een vitaal, gezond en blijvend slank lichaam vol met energie.

Natuurlijk kun je met allerlei verschillende diëten resultaat behalen op korte termijn, maar zolang je de hormoonhuishouding niet in balans brengt, zul je merken dat het afgevallen gewicht net zo snel weer terug komt.

Slechte Gewoontes Leiden Tot Overgewicht

Pas als je inziet dat slechte gewoontes en je oude patroon altijd zullen leiden tot overgewicht, zul je inzien dat je met het aannemen van een aantal gezonde gewoontes een veel beter leven kunt hebben.

Voor dat je denkt dat gezonde gewoontes of “anders eten” meteen betekent dat je geen “lol” meer kunt hebben of niet met je gezin mee kunt eten, zo is het dus niet.

Je zult juist merken dat kleine veranderingen van grote invloed kunnen zijn, vooral als je ze beetje bij beetje doorvoert. Wat echter voor de meeste mensen het keerpunt is als ze beginnen met het balanceren van hun hormonen, is dat men merkt meer energie te hebben. Men krijgt weer meer plezier in het leven, gewoonweg omdat men beter kan bewegen.

Op het moment dat je bewuster omgaat met eten en je gezondheid met sprongen vooruit gaat, zul je merken dat je eigenlijk helemaal niet meer streng hoeft te diëten, omdat je de juiste beslissingen kunt maken.

2012 Wordt het jaar van stoppen met het jojo effect, continue afvallen en weer aankomen hoeft niet meer aan de orde te zijn, als je je gaat richten op het in balans brengen van je hormonen.

Het Gezonde Gewoontes programma is daar bij uitstek geschikt voor, maar als je echt een super start wilt maken, is het verstandig de Superverbrander Methode te bekijken, die compleet gericht is op je hormoonhuishouding.

Deze methode garandeert succes, dus de enige vraag die overblijft is of je echt klaar bent voor een blijvende verandering!