cambridge dieet 500 shakes

Ga maar eens naar je browser en tik in Google “Cambridge dieet” in. Je krijgt een lading resultaten te zien met nogal wat opmerkelijke verhalen. Het blijkt namelijk toch dat er meer over wordt gepraat dan alleen maar de mooie verhalen over afvallen met het dieet. Zo vinden het wij ook nodig om er na wat onderzoek iets over te schrijven. Want helpt dit dieet je nu echt of is het gebakken lucht (misschien ook wel goed om mee af te vallen)? Onze opinie in de volgende alinea’s.

Veel van onze bevindingen komen van andere websites …met name het Cambridge dieet artikel op Degezondekeuze.nl heeft ons veel informatie gegeven over dit specifieke dieet.

Wat is het Cambridge dieet?

Het dieet valt onder de zogeheten “low carb” diëten. Een dieet waarmee je met weinig eten vet gaat proberen te verbranden. Minder eten zorgt voor gewichtsverlies en het Cambridge dieet speelt hier slim op in. Voor zover je het echt slim kunt noemen, want veel van dit soort diëten zijn allang achterhaald. Maar, je gaat er wel mee afvallen. Dat is een feit!

Je mag eten wat het dieet jouw voorschrijft. Er is wel keuze maar je bent wel verplicht de dure Cambridge dieet producten aan te schaffen. Deze bevatten namelijk alles wat je nodig hebt om effectief af te vallen met het dieet. Enerzijds goed anderzijds onzin. Wie goed eet en let op het fenomeen overeten kan net zo snel, al dan niet sneller afvallen.

Veel producten van het Cambridge dieet zijn vloeibaar. Ben je hier niet zo van, bedenk dan goed waar je jezelf mee inlaat wanneer het dieet toch wilt gaan volgen.

5 kleine feitjes die je moet weten

Omdat er een aantal dingen zijn die het dieet kenmerkend maken, zetten wij hier de 5 meest kenmerkende voor je onder elkaar.

1. Opvallend is de hoeveelheid calorieën. Dit zit tussen de 500 en 1000 carorieen per dag. Hiermee is het een vanzelfsprekende zaak dat je niet alles binnen krijgt wat je lichaam nodig heeft. Hoeveel gezonde voedingsstoffen er ook in de Cambridge dieet producten zitten, het is gewoon te weinig.

2. Door verder hierop in te gaan zal je dan ook vrij zeker last krijgen van een hongergevoel, maar ook hoofdpijn, buikpijn, duizelingen, lusteloosheid en gerelateerde klachten.

3. Voor iedereen die wil afvallen is de term jojo-effect niet een onbekende. Jojo-effecten ontstaan meestal bij diëten die heel erg intensief zijn waarbij je weinig tot bijna niks gaat eten. Vervolgens lijkt het net of je afgevallen bent en de taak is voltooid. Na het dieet eet je weer anders en zuigt je lichaam als het ware alles op wat het niet heeft gehad tijdens het dieet. Daarbij heb je tijdens het dieet ook flink lopen sparen (dit doe je wanneer er te weinig voeding binnenkomt) waardoor de kans op een forse verhoging van je gewicht groot is.

4. Het is wel een dieet waar goed mee wordt verdient. Een consulent die je helpt, begeleiding, dure producten …wat er bij elkaar voor zorgt dat het duurder uitpakt dan eigenlijk nodig is. Waarom is eten bij de supermarkt (mits je de goede dingen haalt), de groenteman, toko of visboer niet goed? Je kunt met gezonde voeding namelijk razendsnel afvallen, daar heb je geen pakjes, zakjes en shakes voor nodig. Denk daar maar eens over na, want het gaat feitelijk hoofdzakelijk om kennis is macht.

5. Afvallen moet eigenlijk heel leuk zijn. Natuurlijk gaat het niet altijd zonder hobbels op de weg, maar het hoeft zeker niet een soort van hongerdieet te worden. De kans dat dit met het Cambridge dieet gebeurd is wel heel groot.

Is het Cambridge dieet een gezonde manier van afvallen?

We kunnen met deze kennis niet zeggen dat het gezond is. En wij vinden eigenlijk juist dat dit altijd de eerste stap moet zijn bij afvallen. Is een dieet niet gezond voor je, dan mislukt het bijna ook altijd. En sterker nog, wil je er überhaupt wel mee beginnen. Doel is om je beter te voelen en een mooier figuurtje te ontwikkelen. Zorg dan ook dat je met een goede start begint, dat is al het halve werk!

Hoe betrouwbaar is het en ga je ermee afvallen?

Het enige dat overeind blijft staan is dat je er (meestal) wel wat mee afvalt. Hoeveel en met welke klachten is voor iedereen weer een ander verhaal. Maar het dieet biedt geen lange termijn resultaten en is ongezond. Dit zijn al 2 van 3 dingen die je juist wel wilt zien bij een dieet. Je kunt dan ook enkel in korte tijd en tijdelijk zo’n 3-4 kilo per week afvallen, de vraag is alleen voor hoelang? De meeste ervaringen die je leest op het internet zijn namelijk dat dit niet van lange duur is.

Wat zeggen autoriteiten over het dieet?

Op Wikipedia (waar je veel informatie kunt vinden die geverifieerd wordt) staan ook de schaduwkanten van het dieet alsmede de klachten die kunt ervaren met het dieet. De consumenten bent wijst ook op de gevaren van dit dieet, wat in onze mening nog voor meer van dit soort diëten geldt.

Wat is de eindstand van het Cambridge dieet?

Dat je er mee kunt afvallen, maar dit niet op een verantwoorde manier gebeurd. Je komt hoogst waarschijnlijk weer aan na het dieet en het is erg duur en ongezond. Een advies om het dieet te gaan volgen is dan ook niet aan de orde. Probeer het eens gewoon in je voeding te zoeken. Dit kun je doen door een voedingsschema te maken, eventueel met een voedingsdeskundige echter hanteren deze ook niet altijd de goede methodes. Het kopen van een goed boek en je verdiepen in jouw voeding is een beter idee. Natuurlijk zijn er gerust wel diëten die werken. Kies dan een dieet dat gezond is, zorgt voor directe resultaten die ook wat neerzetten voor de toekomst en dat let op het soort voeding samen met de hoeveelheid. Dan zit je “on the road to succes!”.

Kijk ook uit voor vergelijkbare diëten!

Herken je patronen van het Cambridge dieet ook in andere diëten, begin hier dan ook niet aan …is ons laatste advies!

Er is de laatste jaren een hype ontstaan op alles waar het label “light” op zit. Men zit massaal aan de cola light en andere lightproducten zijn niet aan te slepen in de supermarkten.

Want: dat is toch goed voor de lijn?

We willen zoet, maar geen suikers want dat zorgt ervoor dat we niet meer in onze kleding passen. Was het maar zo simpel: de kunstmatige zoetstoffen in deze producten zorgen er juist voor dat je verdikt, naast dat het een hele rits andere gezondheidsproblemen met zich meebrengt.

Light producten maken dik

Het Zoete Venijn

Je eerste reactie is misschien: “Huh, hoe kan je nou dik worden van iets dat geen calorieën bevat?” Het antwoord op deze vraag is hormonen. Simpel uitgelegd geeft het lichaam dezelfde reactie op kunstmatige zoetstoffen als op suikers: de tong detecteert zoet op de tong en zorgt ervoor dat er een signaal wordt doorgegeven naar de pancreas, dat insuline (een vetopslaghormoon) afscheidt.

Insuline vervoert normaal suikers naar de cellen, maar omdat deze niet te vinden zijn gaat het suikers uit de spieren en de bloedsomloop gebruiken. Daarnaast gaat het lichaam door deze zoetstoffen in een stand van hongersnood, waardoor er minder energie naar de cellen gaat en meer als vetreserve wordt opgeslagen.

De bekendste kunstmatige zoetstof is aspartaam (E951). Dit pure vergif voor je lichaam zorgt er niet alleen voor dat je uiteindelijk vet gaat opslaan, maar resulteert ook bij langdurig gebruik in verschillende consequenties voor de gezondheid: In 2005 onderzochten Dr. Morando Soffritti van het de European Ramazzini Foundation of Oncology and Environmental Sciences en het Cesare Maltoni Cancer Research Center de link tussen aspartaam en verscheidene ziektes.

Resultaat: een uitkomst die onafhankelijke wetenschappers al zo’n dertig jaar geleden voorspelden: tumoren, lymfomen (vergrote lymfelieren), leukemie, abnormale weefselvorming in verschillende organen, overgangscel-circanomen (vorm van kanker bij het urinesysteem), zenuwletsel, beroertes en vroegtijdig overlijden waren het desastreuze gevolg van dit kunstmatig venijn.

Dit gevaarlijke goedje is het hoofdbestanddeel van zoetjes en light-frisdranken en is onder andere te vinden in kauwgom, ijs, gebak en verschillende soorten snoepgoed.

Aspartaam is niet de enige die de gezondheid en het gewicht schade toebrengt: saccharine (E954), sucralose (E955) en tagatose. Ook zij zorgen allen voor vetopslag doordat zij vetopslaghormonen beïnvloeden. Daarnaast zijn de gevolgen van sucralose, het hoofdbestanddeel van de zoetstof Splenda, onder andere dat de nieren vergroot en verkalkt worden, het miskramen kan stimuleren en het aantal rode bloedcellen in de drastisch vermindert, wat een teken is van bloedarmoede.

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat er een verband bestaat tussen saccharine, dat terug te vinden is in verschillende soorten (light-)frisdranken, en blaaskanker. Tagatose, een opkomende kunstmatige zoetstof die gelukkig nog niet in veel producten terug te vinden is, heeft de gevaarlijke neveneffecten dat hyperukemie in de hand werkt (een stofwisselingsaandoening), een te hoge bloeddruk, beroertes en aantasting aan de pancreas.

Allemaal zaken waar je niet op zit te wachten, lijkt ons!

Gezonde Alternatieven Voor Kunstmatige Zoetstoffen

Deze kunstmatige zoetstoffen worden ondanks hun neveneffecten toch nog aan veel voedingsmiddelen toegevoegd, dit terwijl er veel gezondere alternatieven zijn die geen negatieve invloed hebben op de gezondheid en toch zoet zijn. Stevia, een natuurlijke zoetstof die wordt gewonnen uit een plant die van nature voorkomt in tropisch en sub-tropisch Zuid- en Centraal-Amerika, is 300 keer zoeter dan suiker en bevat geen chemische componenten.

In tegenstelling tot kunstmatige zoetstoffen heeft Stevia juist een positieve invloed op het lichaam, omdat inname ervan onder andere niet leidt tot insulineafscheiding, het antibacteriële en antivirale eigenschappen heeft en het de bloeddruk kan verlagen. Naast Stevia heeft ook Xylitol, een suikersoort die weinig calorieën bevat, alleen maar voordelen voor de gezondheid: het heeft een positief effect op tandplaque, de kans op middenoorontstekingen bij kinderen verlaagt met veertig procent en het bevordert de botdichtheid omdat het de opname van calcium in de darmen bevordert.

Een leven met zoet hoeft dus niet direct te betekenen dat het een leven met lastige vetrollen is. Je kan zelf de keuze maken om suikers en kunstmatige zoetstoffen in te ruilen voor gezonde alternatieven als Stevia en Xylitol.

Kies voor je gezondheid én je figuur, dus laat light veilig in de schappen staan, waar het geen schade kan toebrengen aan je lichaam, je gewicht en daarmee jouw welzijn!

We stellen tegenwoordig vreemde prioriteiten wanneer het om eten gaat. We willen goedkoop, maar lekker. En de voedingsmiddelenindustrie wil producten zo aantrekkelijk mogelijk maken door middel van smaak, geur en presentatie.

Maar weten we eigenlijk nog wel wat we precies eten als we iets uit de supermarkt kopen? Fabrikanten hebben pure, eerlijke voedingsstoffen vervangen door kunstmatige smaak-, kleur- en geurstoffen.

Deze zogenaamde E-nummers hebben echter soms nare bijwerkingen, die ons eerder doet aankomen dan afvallen. Daarom drie E-nummers die dik maken op een rijtje, zodat jij bewuster de buurtsuper inloopt.

Wat zit er in ons eten

 

Ve-Tsin (E621)

Deze smaakversterker, die verwerkt is in soepen, saladedressings, snacks, fastfood en bevroren voeding, werkt obesitas in de hand door het uitlokken van de aanmaak van ghreline, wat de eetlust opwekt. Dr. Ka He van de University of North Carolina en Chapel Hill School of Public Health en zijn collega’s bestudeerden meer dan 750 Chinese mannen en vrouwen van de leeftijden 40 tot 59, en werden verdeeld in drie groepen waar iedere groep een ander aantal Ve-Tsin innam.

Uit dit onderzoek, geplaatst in het tijdschrift Obesity, bleek dat degenen met de grootste Ve-Tsininname, een drie keer zo grote kans hadden op overgewicht dan degenen die deze smaakversterker niet gebruikten. Genoeg redenen om dit E-nummer uit de weg te gaan, lijkt ons.

Aspartaam (E951)

Hoewel veel mensen goed denken te doen aan suiker te vervangen door kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, berust dit fabeltje op talloze onwaarheden. Hoewel deze chemische toevoeging geen calorieën bevat, zorgt het er wel voor dat de pancreas insuline uitscheidt. Dit vetopslaghormoon vervoert suikers naar de cellen, waarna ze als energie verbruikt kunnen worden.

Omdat insuline niet doelloos rond kan zwerven in de bloedbaan en het door het foppen van aspartaam geen suikers vindt, maakt het gebruik van spierglycogeen. Hierdoor vermindert de spiermassa, wat resulteert in gewichttoename. Daarnaast is wetenschappelijk aangetoond dat het de heropname van serotonine onderdrukt, wat resulteert in eetbuien.

Aspartaam is een voornaam bestanddeel in veel lightproducten en zoete voedingsmiddelen.

Sucralose (E955)

Inname van deze kunstmatige zoetstof, beter bekend onder de naam Splenda leidt volgens onderzoek tot gewichtstoename. In dit onderzoek, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, werd aan het voedingspatroon van obese personen tien weken lang sucralose toegevoegd (voornamelijk uit dranken).

Hieruit bleek dat het lichaamsgewicht, de vetmassa en de bloeddruk aan het eind van deze tien weken was toegenomen. Deze kunstmatige zoetstof is voornamelijk te vinden in lightdranken.

Kies Voor Natuurlijk

E-nummers brengen schade toe aan de gezondheid en verstoren je weg naar dat lichaam wat je altijd al hebt willen hebben. Om deze chemische toevoegingen te vermijden is het belangrijk zo puur en eerlijk mogelijk te eten, zodat je zeker weet dat je ze niet binnenkrijgt.

Kies je producten uit de supermarkt zorgvuldig uit door de etiketten grondig te bestuderen.

Je hoeft zelfs niet alle zoetstoffen te mijden: kies voor de natuurlijke variant Stevia, dat wordt gewonnen uit een plant die van nature voorkomt in (sub-)tropische klimaten in Centraal- en Zuid-Amerika. Het vermijden van zoveel mogelijk E-nummers is een stap dichterbij een gezond en slank lichaam.

Gezonder eten en gezondere gewoontes leiden naar een gelukkiger leven en een energieker lichaam!